زمان شب یلدا در سال 1400، تاریخچه این شب

شب یلدا، شبی به بلندای تاریخ ایران

اگر نگاهی به تقویم خودمان بیندازیم، با اعیاد و مناسبت های متفاوتی رو به رو خواهیم شد که همه آن ها برای ما خاطره انگیز هستند. اما یکی از جشن هایی که از قدیم الایام در دل تاریخ ایران و ایرانی جا خوش کرده، جشن شب یلدا می باشد. شب یلدا یا همان شب چله شاید به اندازه جشن باستانی نوروز و چهارشنبه سوری برای ما یاد آور لحظات شاد و بی نظیر در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان باشد. این جشن که از پیشینیان به ما ارث رسیده، در طولانی ترین شب سال برگزار می شود. اما تاریخچه شب یلدا چیست؟ زمان شب یلدا در سال 1400 چه زمانی است؟ دلایل برپایی جشن شب چله چیست؟ اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، قطعا جواب سوالات خود را درباره شب یلدا خواهید گرفت.

شب یلدا

شب یلدای ایرانی

این شب بلند برای ما ایرانی ها همواره یادآور خاطرات بسیار شیرینی و ماندگاری است که در کنار بزرگان فامیل ثبت شده است. از جمع شدن های فامیل دور هم تا بازی های جذاب و سنتی قدیمی، از آجیل شب یلدا تا هندوانه هایی که گاها سفید از آب در می آمد، همه و همه اتفاقات شیرینی هستند که در شب یلدا یا همان شب چله می توانند تبدیل به خاطراتی از جنس طلا شوند. این روز که یکی از مهم ترین شب های ایران باستان می باشد، امروزه نیز در بین ایرانیان نه تنها به عنوان یک سنت دیرینه زنده است، بلکه جایگاهی بسیار ویژه ای را نیز در بین خانواده های ایرانی کسب کرده است.

تاریخچه شب یلدا

 اما دانستن تاریخچه این شب یلدا می تواند برای شما جذاب باشد. این تاریخچه به سالهای بسیار دور بر می گردد، اگر انتظار دارید یک تاریخ دقیق را برای تولد این شب به خصوص تعیین کنیم، باید بگوییم که تاریخ شناسان، تاریخ شب چله را هفت هزار ساله می دانند و تاریخ دقیقی برای متولد شدن آن در دست نیست. فقط لازم است تا به کتیبه ها و ظروف سفالی دوره های مختلف تاریخ نگاهی بیندازیم تا قدمت بالای این سنت باستانی برای ما محرز شود. برخی از نقوش ماه های ایرانی مانند  عقرب و قوچ بر روی کتیبه های چند هزار ساله، که مربوط به آیین مرتبط به شب یلدا می باشند، این آیین را به حدود هفت هزار سال پیش نسبت می دهد. جالب است بدانید که رسمی شدن آیین شب چله به زمان داریوش یکم بر می گردد و در این زمان بود که به صورت رسمی وارد تقویم ایرانیان شد، تقویمی که الهام گرفته از گاه شمار بابلی ها و مصری هاست.

چرا در شب چله جشن میگیریم؟

اما سوالی که شاید در ذهن شما نقش بسته، این است که به چه دلیل ما این روز را جشن میگیریم؟ باور های مردمان قدیم درباره شب چله، نشان دهنده روایت های متفاوتی است. روایت اول به این اشاره دارد که در روزگاران قدیم، زندگی مردم بر پایه دامپروری و کشاورزی بود و به همین دلیل آب و هوا، تاثیر بسزایی بر روی کسب و کار و معیشت آنها داشت. با توجه به همین موضوع مردم، تغییرات مدام فصل ها را احساس می کردند و بر همین اساس بشر از روی کنجکاوی، به دنبال دلیل آن فلسفه و چرایی این واقعه را بررسی کرد. آن ها پس از تحقیقات بسیار دریافتند که شب و روز و همچنین روشنایی و تاریکی همیشه در یک جدال هستند. در نتیجه روزهای بلندتر نشان دهنده پیروزی و فرخندگی است. اینگونه بود که آخرین روز پاییز که به عنوان بلندترین شب سال از آن یاد می شود را جشن می گرفتند زیرا از فردای آن، شب ها کوتاه تر و روز ها بلند تر بودند.

رسوم شب یلدا

جشن باستانی ایرانی

روایت بعدی از آیین مهر یا میترائیسم سرچشمه گرفته است. همانطور که میدانید در کشورمان، آیین مهر قبل از دین زرتشت رواج داشت و بر اساس گفته های این آیین پرستش میترا واجب بود. میترا از جمله خدایان ایران و هند بود و از طرفی هم نماینده عشق و محبت در این کشور ها به شمار می رفت. مهر پرستان شب یلدا را شب تولد میترا می دانستند و اینگونه بود که در شبی دراز و سرد، جشن خود را به پا می کردند. البته برخی از بررسی ها نیز نشان داده که در این شب پیامبری زاده شده است. همه و همه به عنوان روایت مطرح شده است و فرقی نمی کند که کدام یک صحیح باشد، مهم اینجاست که این شب جذاب و به یادماندنی، برای ما به عنوان یک جشن باستانی، بخشی از هویت کشور ماست.

تخفیفات بزرگ در شبی طولانی

تاریخ شب یلدای 1400، سه شنبه 30 آذر می باشد. در چند روز مانده به آخرین روز آذر ماه، کسب و کار های متفاوتی در کشورمان، تخفیفات بسیار ویژه ای بر روی محصولات خود می گذارند. شاید تا به امروز نام بلک فرایدی به گوشتان خورده باشد، می توانیم بگوییم که بلک فرایدی کشور ما، نزدیک شب چله برگزار می شود. حدود یک هفته قبل از شب یلدا، فروشگاه ها تخفیفات خود را به بالاترین حد خود می رسانند تا مردم بتوانند خرید خود را برای این شب انجام دهند. اگر به بیشتر فروشگاهی ایرانی دقت کرده باشید، از همین حالا شروع کردند و تخفیفات ویژه خود را به مشتریان خود یاد آوری می کنند.

در زمینه تخفیفات فروشگاه ها در شب یلدا، یکی از فروشگاه های پیشرو، فروشگاه جانان است. همانطور که میدانید امروزه قیمت پوشاک به نوعی بالا رفته که شاید نتوانید با بودجه مورد نظر خود خرید چندانی داشته باشید. فروشگاه جانان با عرضه انواع پوشاک مانند کیف، کفش، مانتو، پیراهن، شلوار، شال و روسری تحولی اساسی در زمینه پوشاک ایجاد کرده است. این فروشگاه در حقیقت کیفیت را فدای کمیت نکرده و تمام سعی خود را برای رساندن یک محصول با کیفیت به مشتری خود انجام داده است. فروشگاه اینترنتی جانان شگفتانه های بسیار جذابی برای شما دارد، فقط کافیست سری به محصولات آن بیندازید تا از تخفیفات وحشتناک آن ها در فاصله چند روز مانده به شب یلدا، حیرت کنید!

یلدای جانانی

تخفیفات ویژه در جانان

نظر خود را بنویسید