دمنوش های لاغری

معرفی ۱۰ دمنوش مناسب لاغری و چربی سوز 

چندسالیست که استفاده از انواع دمنوش لاغری بین مردم رواج پیدا کرده. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که اضافه وزن دارند، حتما فکر مصرف دمنوش‌­های لاغری به ذهن‌تان خطور کرده است. حامیان چای و دمنوش‌های لاغری ادعا دارند که به سم زدایی و کاهش وزن کمک می‌کنند. اما مدارکی که گواه این ادعا باشد، وجود ندارد. حتی بعضی از دمنوش‌ها ممکن است تاثیر منفی بر متابولیسم بدن داشته و سبب افزایش اشتها و پرخوری شوند. جالب است بدانید که مصرف دمنوش‌ها در طولانی مدت میتوانند اثربخش باشند. در عین حال، مصرف طولانی مدت آنها به بدن آسیب می‌رساند.

چای و دمنوش‌های لاغری که غالبا با عنوان Slimming Tea شناخته می‌شوند بر پایه گیاه دارویی سنا هستند و سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) آن را برای درمان یبوست تایید کرده است. سنا حاوی مواد شیمیایی است که روده بزرگ را تحریک می‌کند و تاثیر ملین دارد. در نتیجه با دفع مقدار زیادی آب از بدن میتواند موجب لاغری شود، درست مشابه آنچه در قرص‌های لاغری گیاهی دیده میشود. در ادامه به ۱۰ دمنوش برتر که میتوانند به لاغری کمک کنند اشاره کرده ایم: 

۱- دمنوش لاغری زنجبیل، زنجبیل به دلیل داشتن طعم و طبعی گرم، سوخت و ساز بدن را تا حدودی افزایش می‌دهد. زمانی که اشتهایتان زیاد است، زنجبیل تازه را به صورت معکب‌های کوچک خرد و خشک کرده و آن را به غذاها و چای خود اضافه کنید.

۲- دمنوش لاغری چای سبز، چای سبز معمولا تخمیر شده نیست. برگ‌های آن بخار پز شده و سپس با دست خرد می‌شوند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که چای سبز می‌نوشند، حدود ۱٫۵ کیلو در ۳ ماه وزن کم می‌کنند. اما برای رسیدن به این مقدار کاهش وزن، روزانه باید ۶ تا ۷ فنجان چای سبز بنوشید که کار سخت و طاقت فرسایی است. یادتان باشد به جای چای سبز از عصاره آن استفاده نکنید؛ چرا که موجب بروز مشکلات جدی کبدی می‌شود.

۳- دمنوش لاغری چای ترش، چای ترش را به نام‌ های چای قرمز یا مکه هم می‌شناسند که با چای سفید، سبز و سیاه کاملا متفاوت است. چای ترش دارای انواع آنتی‌ اکسیدان است که تاثیر زیادی بر روی دفع چربی‌ها، بافت‌های مرده و آسیب دیده دارد. همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و سبب سرعت بخشیدن به دفع غذای مصرفی می‌شود. در نتیجه چربی موجود در غذا را غیر قابل دسترس کرده و جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

۴- دمنوش لاغری چای دارچین، هر فنجان چای دارچین تنها ۲ کالری دارد. حال اگر این نوشیدنی را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری مانند نوشابه کنیم، میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش داده‌ایم. از طرف دیگر دارچین قند خون را کنترل کرده و ثابت نگه می‌دارد. تثبیت قند خون باعث کنترل هوس‌های غذایی می‌شود.

۵- دمنوش لاغری قهوه سبز، قهوه خام تفت داده نشده است و کافئین و کلروژنیک بالایی دارد. کافئین، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و کلروژنیک به عنوان آنتی‌ اکسیدان به کاهش فشارخون و کاهش وزن کمک می‌کند. قهوه سبز کارایی رژیم غذایی، ورزش و در نتیجه میزان کاهش وزن را تا حدودی افزایش می‌دهد. برای تهیه آن پودر قهوه سبز را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و ۷ دقیقه زمان بدهید تا آماده شود.

۶- دمنوش رزماری، رزماری گیاهی معطر است که در اغلب نقاط ایران رشد می‎کند. این گیاه، آنتی اکسیدان بالایی دارد و خاصیت ضد التهابی آن، چربی‌سوزی را در بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گیاه رزماری آنزیم لیپاز را نیز مهار می‌کند. لیپاز آنزیمی است که مولکول‌های چربی را می‌شکند و سبب احساس سیری و کاهش سرعت هضم غذا می‌شود.

۷- دمنوش لاغری کرفس و چای سبز، کرفس خام به دلیل کالری پایین و هضم آهسته، احساس گرسنگی فرد را کنترل می‌کند. چای سبز هم موجب چربی‌سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. ترکیب این دو گیاه در کنار رژیم غذایی و ورزش تاثیر گذار است، اما نباید از آن توقع معجزه داشت!

۸- دمنوش لاغری به‌ لیمو، به‌ لیمو گیاه بومی آمریکای جنوبی با خواص دارویی بسیار زیاد است. دمنوش به‌ لیمو باعث می‌شود تا افراد، کمتر دچار ریزه‌ خواری شوند. این دمنوش به چربی‌سوزی و تجزیه چربی‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین مشکلات معده و سوء‌هاضمه را برطرف و اشتها را کم می‌کند. استفاده از این دمنوش علاوه بر تقویت عضلات در جلوگیری از آسیب به ماهیچه‌ها در طول تمرین موثر است.

۹- دمنوش بلوبری، بلوبری یک میوه‌­ خوشمزه با خاصیت بی‌­نظیر بر کاهش وزن است. فیبر بالای موجود در این دمنوش باعث جلوگیری از یبوست و تنظیم حرکات روده می­‌شود. علاوه بر آن از جمله خواص فیبر می‌­توان به هضم بهتر غذا و کاهش احساس گرسنگی اشاره کرد. آنتی‌ ­اکسیدا‌‌ن‌­های موجود در بلوبری نه تنها به جلوگیری از سرطان کمک می‌کنند، بلکه سرعت کاهش وزن را در افراد مختلف افزایش می­‌دهند.

۱۰- دمنوش لاغری زرشک، زرشک میوه‌ای ترش و سرشار از خاصیت است و محصول بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکاست. دمنوش زرشک سبب افزایش چربی‌سوزی در بدن می‌شود، اما هیچ کس تاکنون با مصرف یک نوع دمنوش به وزن ایده‌آل خود نرسیده است. می‌توانید از دمنوش زرشک در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید تا تاثیر آن را افزایش دهید.


سخن پایانی

از دمنوش ها انتظار معجزه نداشته باشید! فقط زمانی میتوانید بر روی دمنوش‌ها حساب باز کنید که یک رژیم غذایی سالم در کنار ورزش مناسب داشته باشید. وگرنه هیچکس نمی‌تواند هر آنچه دلش خواست بخورد و فقط با یک لیوان دمنوش به وزن دل خواهش برسد. نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش لاغری، شما را به همان سایز قبلی باز نمی‌گرداند. 

نظر خود را بنویسید